Scurt istoric JEEP sau Jeep Wrangler - o fila de istorie !


 

"In 1908, John North Willys a achizitionat compania Overland Automotive Indiana care se afla in Indiniapolis, statul Indiana, Cum vanzarile modelului Runabaout incepusera sa creasca, productia a fost mutata in 1909, in nou achizitionata fabrica de automobile Pope – Toledo din Toledo, statul Ohaio.

In 1912 s-a format compania Willys-Overland si a inceput productia, pe langa modelul Runabout si a automobilul-ui de serie Willys Knight. In 1936 dupa transformarile suferite in urma recesiunii si a reorganizarii in urma falimentului, a luat fiinta Willys – Overland Motors inc.
 

In 1939 la inceputul celui de-al doilea razboi mondial, a aparut ideea construirii unui automobil militar universal, ca o necesitate a armatei de a inlocui masinile din dotare. Foloseau motociclete simple si cu atas din primul razboi si masini ca modelul Ford T modificat, astfel au fost trimise specificatiile dorite catre doi constructori, iata specificatiile:

- sarcina utila 600 pounds 270 kg
- ampatament maxim 75 inches ( 1,9 m)
- inaltimea pana-n 36 inches
- viteza maxima 50 mph ( aprox. 80 km / h
- caroserie in forma dreptunghiulara
- cutie de transfer in 2 trepte cu transmisie 4x4
- parbriz rabatabil
- 3 scaune individuale ( nu banchete )
- greutatea totala mai mica de 1200 pounds ( 540 kg )

137 de companii au fost invitate la acest proiect dar doar 3 au reusit sa creeze acest vehicul: Ford Motor Company, Willys- Overland si American Bantam Car.

Contractul initial pt primele 70 de jeepuri a fost atribuit lui Bantam, dar modelul lor a cazut testul armatei. Pana la urma modelul lui Willys Overland a fost cel mai bun.

 

 

In 1940, Willys Overland Motors Inc. A inceput dezoltarea si productia prmului vehicul 4x4 de doar jumatate de tona al Americii. Willys a obtinut contractul de fabricare si a inceput productia in 1941 iar pana in 1950 au fost fabricate peste 350.000 de Jeepuri, armata platind 738,74$ / bucata.
Ca suport pt armata, Willys Overland Motors Inc. A inceput sa produca si munitie de razboi, bombe Robomb ( similare rachete Germane V-2 ) si roti de aterizare pt avioane.

Numele de ‚ Jeep ‚ are o istorie interesanta, acesta provine practic de la modelul Ford GP ( GP = general purpose = folosinta generala ) care pronuntat legat suna GIP=Jeep. Willys a inregistrat imediat aceasta marca si si-a insusit proprietatea asupra ei. Totusi mai exista o varianta a provenientei numelui Jeep, de la un popular personaj de desene animat din serialul Popeye, Eugene The Jeep.

Imediat dupa al II-lea Razboi Mondial Willys a intuit oportunitatea unei imense piete de desfacere pt varianta civila a lui Jeep Willys, ca un vehicul de transport sau ca recreere, dar toata productia a fost destinata la acel moment armatei Americane.
 

Primul model civil Jeep CJ 2A a fost produs in 1945 si a fost promovat ca o masina de lucru pentru fermieri si muncitori in constructii. Ca noutati au fost introduse: usa spate, roata de rezerva montata lateral, faruri mai mari si gura exterioara de alimentare combustibil, lucruri care nu se regaseau pe modelele militare CJ 2A a fost produs 4 ani la rand, iar in 1948 a fost introdus CJ 3A. Foarte similar cu modelul precedent cu diferenta parbrizului dintr-o bucata, pastrand totusi motorul L Head 4 cilindrii.

 

 

 

Modelul CJ a fost perfectat in 1953 devenind CJ – 3B. Avea o grila frontala mai inalta fata de predecesorul militar, pentru a face loc noului motor Hurricane F-Head four-cylinder CJ-3B a ramas in productie pana-n 1968 in acest timp fabricandu-se in America 155,494 de bucati. In 1953 Willys – Overland a fost vanduta lui Henry J Kaiser pentru suma impresionanta pt acea vreme de 60 mil. $. Compania Kaiser incepand un program extensiv de relansare a brandului Jeep.

Doi ani mai tarziu in 1955 Kaiser a introdus in piata modelul CJ-5 care se baza pe modelul vehicului folosit in razboiul din Koreea M-38A1, cu aripile fata rotunjite. Era un mic mai mare decat CJ-3B si avea ampatamentul marit. Cu imbunatatiri aduse motorului, axelor, transmisie si confortului CJ-5 a devenit o masina de interes pt public mai ales in activitatile offroad.

Jeep CJ-5 a avut cea mai lunga perioada de productie dintre toate modelele Jeep, din 1954 – 1984. In 16 ani in care proprietar a fost Kaiser, fabricile au fost localizate in 30 de tari, iar masinile Jeep au fost lansate in peste 150 tari.

In 1962 Jeep a introdus prima cutie automata la un vehicul 4x4, la modelul Wagoneer ( predecesorul lui Jeep Cherokee ) si totodata Wagoneer a fost prima masina cu suspensie independenta.

http://www.metacafe.com/watch/194402/jeep_wagoneer/ 

In 1965 noul motor "Dauntless" V-6 a fost introdus in fabricatie pt dotarea optionala a modelelor CJ-5 cu ampatament de 81 inch precum si lui CJ-6 cu ampatament de 101 inch. Acest motor de 155 HP a dublat puterea motorului standard de 4 cilindrii folosit pana acum la modele Jeep. Era prima motorizare Jeep cu cilindrii in V.

http://www.youtube.com/watch?v=pHF-V8SUcow 

In 1970 Kaiser a cumparat American Motors Corporation ( AMC), perioada in care masinile 4WD devenisera din ce in ce mai cautate, iar in 1978 productia totala a Jeep a fost de 600 bucati / zi, de trei ori mai mare decat la inceputul decadei. Toate modelele CJ se echipau acum cu motoare AMC disponibile in variante 304 sau 360 cubic inch si cilindrii in V. AMC echipa ambele variante CJ-5 SI CJ-6 cu axe mai mari, frane mai puternice si jenti mai late. O alta inovatie introdusa prima oara de Jeep a fost primul sistem de tractiune permanenta 4x4, Quadra-Trac, care era disponibila si pt Jeep CJ-7.
 

In 1976 AMC a introdus modelul CJ-7, prima schimbare majora a designului Jeep din ultimii 20 de ani. Ampatament ( 93,5 inch ) mai mare decat CJ-5,6 pt a face loc unei cutii automate Jeep Scrambler sau CJ-8 cum era cunoscut pe plan international, a fost deasemenea produs de AMC.

In 1983, cresterea cererii de masini 4x4 compacte, inca se orienta spre stilul utilitar al acestor vehicule, dar lumea deja tanjea dupa un model mai creativist, asociat mai degraba cu un vehicul de pasageri si nu cu o utilitara.
AMC a raspuns la aceasta tendinta in 1986 cand a oprit productia seriei CJ introducand pe piata modelul Jeep Wrangler ( YJ = Yoopy Jeep ).

Wrangler a mostenit deasemenea cultura unei masini ‚ open body ‚ de la fratele mai mic CJ-7, continand piese asemanatoare cu cele de la acesta. Din pct de vedere mecanic Wrangler seamana mai mult cu Cherokee decat cu CJ-7, YJ avand pt prima si ultima oara la un Jeep faruri patrate. Au fost fabricate 630,000 de exemplare.

Pe 05 August 1987, la aproape 5 ani de la introducerea Wrangler, AMC a fost vanduta catre Chrysler Corporation iar faimosul Jeep a devenit parte din Jeep / Eagle Division din cadrul Chrysler Corporation ( ChryCo ).

Wrangler TJ ( Tough Jeep ) a inceput sa apara din 1997, aratand foarte retro si apropiat de aliura lui CJ-7, dar total schimbat dpdv mecanic. Aproape 80% din componentele masinii au fost reproiectate. Suspensia elicoidala pe toate 4 rotile, un interior total nou incluzand sistemul SRS.
Wrangler TJ a pastrat cateva lucruri clasice cum ar fi: faruri rotunde, parbriz rabatabil, posibilitatea unui soft top sau roll baruri din fabrica, motorul este un 6 in linie cu injectie ( similar cu cel de la YJ ) de 4 litrii si 180 HP folosit deasemenea la Cherokee si Grand Cherokee.

In 2003 a fost introdus cel mai bine echipat model Wrangler, Rubicon. Blocant automat ( cu comanda din masina ) pe Dana 44 spate si fata, 4:1 rata de transfer in low, cu cardan in flanse inlocuind slabutul cardan culisant de pe YJ, sunt doar cateva schimbari de care Jeep nu a mai avut parte pana atunci.

In 2006 si cu incepere din 2007 a fost modificata din nou linia de productie, a fost scos modelul TJ si a intrat in facricatie seria JK cu motorizari pentru SUA si Europa diferite.

Marca Jeep, inregistrata initial de Willys in 1950, apoi trecand pe rand la Willys-Overland, Kaiser, American Motors, chrysler Corporation si apoi la Daimler Chrysler, acum apartine de drept concernului Chrysler Fiat."

 

 

Fiabilitatea la Jeep versus Off-Road:

"Parafrazand un mare om, pe numele lui Romeo Perju, profesor al facultatii de Aeronautica: un vehicul este extrem de bun daca la un pret corect raspunde exact caietului de sarcini pentru care a fost scos pe piata..

Ideea de a calcula o masina (JEEP in cazul nostru) ca fiind o masina destinata competitiilor sportive sau activitatilor extreme ( exploatari fosestiere, agricole, contructii, extractie de petrol, activitati militare, si alte asemenea) este gresita din start.

Sa nu uitam ca oamenii au facut un caiet de sarcini al produsului astfel incat ca el sa se vanda din prima la un grup de clienti care in proportie peste 80% nu-l mai modifica niciodata sau ii aduc numai modificari nestructurale (de confort, muzica, o lumina, etc)

Partea EXCELENTA la Wrangler de exemplu este ca poate constitui o platforma FOARTE VERSATILA. De aici se poate porni si construi ce doreste detinatorul cu bani potriviti modificarilor dorite pentru ca masina a fost EXCELENT gandita din start.

Un exemplu: "The M240 "Storm" – "Sufa" in Hebrew, has been the hard-core wheelers’ vehicle of choice in Israel since its introduction in 1992. It is a militarized version of the Wrangler YJ, made by AIL (Automotive Industries of Israel) of Nazareth."

Citind printre randuri iese cam asa: evreii, cunoscuti in tot universul pentru remarcabila abilitate de a face ce trebuie, au ales intotodeuna gama Wrangler, au comandat CKD-uri cu duiumul si le-au configurat (ca pe calculatoare) asa cum a vrut desertul. Povestea s-a perpetuat si cu gama CJ, si cu YJ si acum si cu TJ sau in 2007 cu modelele JK/ J8.

De ce? pentru ca fost singura masina demna de luat in calcul, a fost singura masina de la inceput gandita sa POATA FACE ORICE, si, foarte important SA FACI SI DIN EA, ORICE.

Si ca tortul miresei sa aiba si mirele din ciocolata pe el: -platforma wrangler a fost asa de bine gandatita astfel incat platforma MILITARA nu a fost fabricata sau asamblata NICIODATA in SUA, ci este oferita spre asamblare si configurare oricui in stare sa cumpere minim 200 kit-uri si are posibilitatea sa puna pe masa un End User Certificate eliberat de guvernul unui stat neaflat pe lista neagra si liber la transferul de tehnologie militara low level. Adica mai toate.

Si atentie, vorbim de piata militara adevarata, nu de noi, amaratii, care ne jucam cu masinile in noroi.

restul, vorba unei pitipoance, sunt tot felul de ARO: romanesti sau straine."

"©DanPopescu"

 
Jeep CLUB
Jeep® is registred trademark of Chrysler LLC.